Pelinjärjestämistä Suomessa valvova Poliisihallituksen arpajaishallinto antoi valtionyhtiö Veikkaukselle 12. marraskuuta 2024 markkinointikiellon, jota tehostaa 2,9 mijoonan euron uhkasakko. Kiellon vaikutus alkaa 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista. Oikeudellisesti kyse on arpajaislain rikkomisesta.
Veikkauksen saama markkinointikielto koskee mainostusta alaikäisille. Poliisihallitus toimitti toukokuussa yhtiölle selvityspyynnön televisiomainonnasta sellaisten ohjelmien yhteydessä, joita katsovat myös alaikäiset. Veikkaus kertoo tiedotteessaan, että se vastasi selvityspyyntöön ja muokkasi omaa toimintaansa niin, että mainontaa ei enää näytetä “tietyissä ohjelmaympäristöissä”.
Poliisihallituksen mukaan Veikkaus on jatkanut lainvastaista toimintaa, ja sen asettama uhkasakko johtuu viranomaisen heinäkuussa suoritetussa valvonnassa havaitsemasta rikkomuksesta mainonnan sijoittelussa.
Poliisihallitus edellyttää tiedotteessaan, että “Veikkaus pidättäytyy markkinoinnista televisiolähetyksen yhteydessä, kun lähetys on suunnattu alaikäisille tai lähetys on alaikäisiä katsojia houkutteleva”.
“Suuri osa alaikäisiin kohdistuvasta televisiomarkkinoinnista on toteutettu viikonloppuaamuisin ja lauantain perhe-elokuvien yhteydessä. Toimintaa voidaan pitää erityisen tuomittavana markkinointistrategiana, koska kohderyhmänä ovat alaikäiset. Rahapelihaittojen ehkäisy on Suomen rahapelisääntelyn keskeisin tavoite ja alaikäisten suojaaminen rahapelaamisen haitoilta sen ydinaluetta”, Poliisihallituksen ylitarkastaja Laura Rinne sanoo tiedotteessa.
Veikkauksen mukaan kyse on viranomaisen tulkinnan muutoksesta.
“Vaikuttaa siltä, että Poliisihallitus mahdollisesti tulkitsee asiaa uudella ja laajemmalla tavalla. Olemme olleet Poliisihallitukseen yhteydessä heti päätöksen tultua ja käymme tätä asiaa heidän kanssaan läpi. Tarvitsemme selvyyttä, jotta osaamme toimia oikein”, Veikkauksen myynti- ja markkinointijohtaja Anu Kytö sanoo tiedotteessa. “Olemme erittäin pahoillamme, että yhteisistä kehitystoimenpiteistämme huolimatta mainontaamme on näkynyt inhimillisen virheen vuoksi alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainoskatkoilla.”
Veikkauksen lisäksi mainontaa kommentoi yhtiön tiedotteessa sen mainonnan kumppani, televisiokanava MTV. Sen kaupallinen johtaja Sauli Asikainen sanoo tiedotteessa:
“Veikkaus on ostanut meiltä jo vuosia tv-mainontaa, jossa on ostamiselle asetettu ikäjakauma: yli 70 % ohjelman katsojista tulee olla aikuisväestöä. Tämä on vuosia voimassa ollut yhdessä sovittu, viranomaisten tiedossa oleva malli. Nyt odotamme mahdollisia uusia ohjeistuksia.”
Poliisihallituksen mukaan Veikkauksen sille toimittamasta selvityksestä ilmenee, että rahapelien markkinointia oli toteutettu alaikäisille suunnattujen ohjelmien mainostauoilla vuoden 2023 ja kevään 2024 aikana yli 200 kertaa. Tämän lisäksi Veikkauksen markkinointia oli kohdistettu “huomattavissa määrin siten, että se oli omiaan tavoittamaan alaikäiset lähetyksen esitysajan ja sisällön perusteella”.
Jos Veikkaus jatkaa Poliisihallituksen kieltämää rahapelien markkinointia, viranomainen voi hakea uhkasakon tuomitsemista markkinaoikeudelta.
Tilaa POKERIT uutiskirje
Osallistu keskusteluun