Pääkirjoitus: Elävän kasinon pitää saada mainostaa

, , Kommentoi

SUOMEEN ON säädetty arpajaislakina kasinopelien kieltolaki, jota valvova viranomainen tulkitsee omalla tavallaan. Hallituksen esittämä rahapeliuudistus on jatkamassa kivijalkakasinon markkinointikieltoa mutta antaa mahdollisuuksia samojen pelien markkinointiin online-versioina.

Sananvapauden kannalta ongelmallista on myös valvovan viranomaisen nihkeä suhtautuminen lehdistötiedotteiden lähettämiseen medialle. Poliisihallitus on tulkinnut tiedottamisen pääasiassa kielletyksi:

”Rahapeleistä saaduista voitoista on usein kerrottu tiedotusvälineissä uutisina. Tällainen uutisointi voi toimia myös myynninedistämisen tarkoituksessa, jos sitä tehdään säännöllisesti ja rahapeliyhteisö aktiivisesti tiedottaa saaduista voitoista. Markkinointikiellon alaisten pelien [mm. pokeri] osalta tällainen myynninedistämistarkoituksessa toteutettu tiedottaminen on kiellettyä markkinointia. Myynninedistämisestä voidaan kuitenkin erottaa tilanteet, joissa tiedotusvälineissä julkaistaan uutinen poikkeuksellisen suuresta voitosta, jolla voi olla uutisarvoa. Jos uutisoitava voitto tai muu peliin liittyvä seikka on tavanomainen, uutisointi on rinnastettavissa tuotteen mainostamiseen.” (Rahapelien markkinointia koskevat Poliisihallituksen linjaukset, 31.10.2024, sivu 30)

Journalismin perustaa on se, että tiedotusväline päättää itsenäisesti, millä ajankohtaisella seikalla on uutisarvoa. Toimitukset päättävät itsenäisesti uutiskriteereistään ja kertovat tiedotusvälineen kannan tämän kirjoituksen kaltaisissa pääkirjoituksissa. Julkisen sanan tiedonsaannin heikentäminen ei saa olla länsimaisessa demokratiassa hyväksyttävää.

POKERIT KERTOI 15.10.2025, että Veikkaus kokeilee rajoja ostamalla pokerille mainostilaa sosiaalisessa mediassa. Poliisihallituksesta saadun kommentin mukaan kyse voi olla tällöin elämyksettömän pelipaikkatiedon antamisesta.

Pokerista saisi siis mahdollisesti kertoa sosiaalisessa mediassa, mutta pokeria koskevilla uutisaiheilla ei yleensä saisi tavoitella mediaa lähettämällä lehdistötiedotteita. Veikkaus on lopettanut entisaikoina suurista, kansainvälisistä pokeriturnauksistaan tiedottamisen jo vuosia sitten.

Veikkauksen saamat ohjeistukset tuovat mieleen Franz Kafkan absurdit, mestarilliset teokset, joista yhdessä kuuluisimmista ihminen muuttuu aivan yhtäkkiä suhteettoman suureksi syöpäläiseksi, hyönteiseksi, ja ryhtyy sopeutumaan uuteen elämäänsä. Puhumaan se ei pysty, ja syöpäläistä aletaankin häätää kotoaan. Juonipaljastuksena tuskin voi pitää sitä, että kyseisen Muodonmuutos-novellin lopussa syöpäläinen kuolee.

Mikä tahansa yhteisö kuolee, jos siihen ei tule uusia jäseniä. Suomi tyhjenee hiljalleen ilman maahanmuuttoa, sukuseura loppuu jos sukuun ei tule uusia jäseniä, ja niin Casino Helsinkikin katoaa, jolleivät uudet pelaajat osaa paikalle.

USEAT MEDIAT julkaisivat lauantaina STT:n uutisen, jossa lainataan POKERIT-lehden uutisointia Veikkauksen mainonnasta ja Poliisihallituksen tulkinnoista: ainakin Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Maaseudun tulevaisuus, MTV ja Yle.

POKERIT lupasi perustamisensa hetkellä, vappuaattona 2024, ettemme silittele vaan kerromme kaunistelematta. Pääkirjoituksessamme kirjoitettiin tuolloin:

”Pelialalla on kaikkien tuntemia epäkohtia, ja jokaiselle pelaajalle on selvää, että Suomessa toteutettu markkinointikielto on ehdottoman väärä ratkaisu. Me emme markkinoi mitään tahoa vaan kerromme riippumattomasti laillisista peleistä Suomessa ja naapurimaissa. Me myös paljastamme välittömästi, kun saamme tietoa, jonka voimme varmentaa.”

Jatkamme tätä työtä.

POKERIT-lehden toimituksellinen linja on, että kannatamme sääntelyn muuttamista niin, että pelimainonta sallittaisiin.

Tilaa POKERIT-uutiskirje!

Kesällä voit kohdata POKERIT-lehden POKERIPAKUN livetapahtumien yhteydessä ja uutiskirjeen tilaajana noutaa pakulta yllätyksen. Kerromme pokeripakun liikkeistä uutiskirjeen tilaajille. Tilaa uutiskirje nyt!

Pelaajien ilmainen uutiskirje lähetetään noin kerran viikossa. Tilaa ilmainen uutiskirjeesi tästä!

 

Osallistu keskusteluun