Veikkaus kokeilee rajoja mainostamalla pokeria sosiaalisessa mediassa

, , Kommentoi

Veikkaus mainosti pokeriturnauksia sosiaalisessa mediassa vuonna 2025. Merkintä ”sponsoroitu” merkitsee sitä, että kyseessä on maksullinen ilmoittelu. Muutama kuvituskuvan julkaisuista on tavallisia sosiaalisen median päivityksiä.

Veikkaus on ostanut mainostilaa pokeritapahtumille sosiaalisesta mediasta vuoden 2025 aikana. POKERIT-lehden keräämän aineiston mukaan yhtiö on mainostanut pokeriturnauksia, jotka on järjestetty nettipokerissa tai yhtiön kasinolla Casino Helsingissä. Kasinopelien kuten pokerin markkinointi on kielletty arpajaislaissa.

POKERIT-lehden keräämä aineisto on Metan sosiaalisen median kanavista Facebookista ja Instagramista noin huhtikuusta syyskuulle. Facebookin ja Instagramin virroissa näkyy teksti ”Sponsoroitu”, kun sisällön julkaisija on maksanut sisällön näyttämisestä yleisölle eli kun kyseessä on maksullinen mainonta.

Veikkaus on mainostanut vuoden 2025 aikana ainakin Casino Helsingin Rock Pokeri -pokeriturnausta ja kasinon viikkoturnauksia sekä nettipokerin puolelta April Fool’s-, Påskfest- ja 100K turnaus -tapahtumia.

Veikkaus osti pokeriturnauksille mainontaa Facebookissa ja Instagramissa vuonna 2025. Kuvista on poistettu henkilötunnistetietoja. POKERIT julkaisee esimerkkejä Veikkauksen mainonnasta sosiaalisessa mediassa asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. Markkinoidut tapahtumat ovat jo päättyneet.

Veikkauksella on arpajaislain mukaan yksinoikeus järjestää Suomessa kasinopelejä niin verkossa kuin kivijalkaliikkeessä. Korkeimman oikeuden ratkaisun KKO 2011:23 mukaan pokeri on arpajaislailla säännelty kasinopeli niin käteis- kuin turnauspokerina.

Kasinopelien markkinointi on arpajaislain pykälän 14 b mukaan kielletty kokonaan kaikkialla muualla kuin niissä tiloissa, joihin kyseiset kasinopelit on sijoitettu. Lain mukaan myös kaikki pelipaikkojen itsensä markkinoiminen on kielletty. Sallittua on ainoastaan antaa tietoa näistä pelipaikoista. Rajoitukset koskevat myös sähköisesti toimeenpantuja arpajaisia.

Veikkauksen Facebook-tilillä näkyvillä pidetyissä tavallisissa, maksutta esille saatetuissa julkaisuissa ei käsitelty lainkaan kasinopelejä huhtikuusta lokakuun alkuun, vaikka yhtiö on mainostanut maksullisesti eli sponsoroituna pelitapahtumiaan myös Facebookissa. Ainoa kasinotoimintaa koskeva tavallinen julkaisu on ilmoitus Casino Helsingin 21-vuotisjuhlallisuuksista huhtikuulta. Sen sijaan Casino Helsingin Facebook- ja Instagram-tileillä on vuoden 2025 aikana alettu julkaista tietoja pokeriturnauksista sen lisäksi, että pelejä on mainostettu maksetulla ilmoittelulla.

Arpajaislaissa määritellään markkinointia valvovaksi viranomaiseksi Poliisihallitus. Veikkauksen ja Poliisihallituksen tiedotusyksiköistä ei vastattu kommenttipyyntöihin maanantaina koskien kasinopelien mainonnan rajojen kokeilua. Poliisihallitus lähetti kuittauksen viestin vastaanottamisesta.

POKERIT-lehden toimituksellinen linja on, että kannatamme sääntelyn muuttamista niin, että pelimainonta sallittaisiin. Hallitus on esittänyt arpajaislain korvaamista uudella rahapelilailla, jolla Suomeen luotaisiin verkkokasinoille lisenssijärjestelmä ja niiden mainonta vapautettaisiin osin vuoden 2027 alusta alkaen. Kuitenkin esityksen mukaan kivijalkakasinoiden ja niiden pelien mainonta säilyisi kiellettynä myös jatkossa.

Tilaa POKERIT-uutiskirje!

Kesällä voit kohdata POKERIT-lehden POKERIPAKUN livetapahtumien yhteydessä ja uutiskirjeen tilaajana noutaa pakulta yllätyksen. Kerromme pokeripakun liikkeistä uutiskirjeen tilaajille. Tilaa uutiskirje nyt!

Pelaajien ilmainen uutiskirje lähetetään noin kerran viikossa. Tilaa ilmainen uutiskirjeesi tästä!

 

Osallistu keskusteluun